ارتباط مربی با والدین در فوتبال پایه

ارتباط با والدین، به عنوان یکی از ستونهای اصلی فوتبال پایه به شمار می آید. علت این اهمیت ، تفاوت نسل امروزی والدین ورزشکاران با والدین گذشته است.

ارتباط مربی و والدین
ارتباط مربی و والدین

امروزه والدین به مشارکت عمیق در رشد ورزشی فرزندشان اهمیت می دهند و اغلب ورزش را وسیله‌ ای برای برقراری ارتباط عاطفی با فرزندشان دانسته و می‌خواهند این تجربه را تا حد امکان در خاطر آنها ماندگار کنند. توجه فعال والدین اگرچه پتانسیل سازندگی و مثبتی دارد اما بسیاری از آنها حتی می توانند در پدیده وابستگی معکوس قرار گرفته و روند رشد ورزشی فرزند خود را دچار اختلال کنند.
در همین راستا و با توجه به جایگاه مربی در زندگی یک ورزشکار ، نیاز به مدیریت بهینه ی ساختارِ ارتباطی بین والدین، مربی و ورزشکار توسط مربی بسیار مهم است.

 کلیدواژه های ساختاری ارتباط با والدین

بهترین روش در ایجاد و مدیریت یک ساختار ارتباطی منسجم شناخت کلید واژه های اصلی می باشد. در مبحث ارتباط با والدین در فوتبال پایه، کلید واژه های ارتباط ، والدین و مربی را بررسی می کنیم.

ارتباط

کلیدواژه های ارتباط
کلیدواژه های ارتباط

ارتباط به عنوان کلید واژه اصلی مبحث ارتباط با والدین در فوتبال پایه” ، دارای سه ویژگی اساسی زیر است:

دوطرفه بودن

ارتباط تنها شامل ارسال پیام نیست، بلکه دریافت پیام را نیز شامل می شود. معمولا، مربیان بیشتر به مهارت در سخنرانی معروف اند تا مهارت در شنیدن. اما مربیان (خصوصا در فوتبال پایه) نه تنها باید در فرستادن پیام های روشن و مفهوم ماهر باشند، بلکه باید در شنیدن و فهمیدن نیز توانمند باشند.

دائمی بودن

از آنجا که ارتباط متشکل از پیام های کلامی و غیر کلامی است، ما همواره در این فرآیند فعال هستیم.

حالت های خصمانه، ابراز خوشحالی با حالت چهره، حرکات مرعوب کننده و کارهایی حاکی از مهربانی؛ همگی شکل هایی از ارتباط غیرکلامی هستند که به آن زبان بدن هم می گویند.

مطالعات روانشناختی تخمین می زنند که بیش از ۷۰ درصد ارتباطات غیر کلامی هستند. این مطالعات تأییدی است بر این نکته که آنچه می گوییم به اندازه آنچه عمل می کنیم اهمیتی ندارد.

دوبعدی بودن

ارتباط دو بخش دارد ؛ بخش اول محتوا و بخش دوم عواطف است.

محتوا به معنای مفهوم اصلی پیام است و عواطف حاویِ احساس شما نسبت به پیامی است که ارسال می کنید. معمولا محتوا به صورت کلامی و عواطف به صورت غیر کلامی ابراز می شوند.

حفظ تسلط بر محتوا و عواطف پیام در ورزش های رقابتی مانند فوتبال، چالش جدی مربیان است.

مربی

نقش های مربی
تمام نقش های یک مربی فوتبال در قبال تیم و بازکنان خود

آگاه بودن از جایگاه و نقش مربی یکی از حیاتی ترین عوامل شکل گیری یک ارتباط موثر با والدین است. مربی به عنوان اصلی ترین بخش از مدیریت یک تیم فوتبال دارای 8 نقش اساسی است.

نقش های مربی

  1.  رهبری
  2. معلمی
  3. تمرین دهنده
  4. سازماندهی و هدایت
  5. مدیریت
  6. پزشکیار
  7. بدنساز
  8. روانشناس

 والدین

با توجه به نقش محوری والدین ، مربیان و مدیران باشگاه های ورزشی باید آمادگی داشته باشند که به طور منظم و مستمر با والدین در تماس بوده و به نیازهای آنها پاسخ دهند.

مدیران و مربیان باشگاه فوتبال، به جای اینکه والدین را به عنوان عواملی پیرامونی برای تجربه ورزشی قلمداد کنند، باید آنها را منابع ارزشمندی در نظر بگیرند که سزاوار احساس ارزشمندی، احترام و مرکزیت هستند.

چرخه ارتباطات در فوتبال پایه
چرخه ارتباطات در فوتبال پایه

تحقیقات نشان داده است که والدین، همراه با مربیان، همسالان و خواهر و برادر، نقش مهمی در موفقیت طولانی مدت ورزشکاران در فوتبال پایه دارند.

اصول ایجاد ارتباط موثر توسط مربیان فوتبال پایه

فیفا و فوتبال پایه
فیفا و فوتبال پایه

در موضوع ارتباط با والدین ،  مهم ترین نکته این است که آغاز کننده و شکل دهنده نوع ارتباط ، مربی می باشد. در واقع این مربی است که چارچوب کلی و عمق موجود در ارتباط را با نحوه برخورد خود شکل می دهد.

مراکز اصلی پیشبرد فوتبال مانند فیفا ، در موضوع ارتباط والدین و مربیان فوتبال پایه ، سه اصل بنیادین را برای مربیان فوتبال متذکر شده اند.

در فوتبال ، بازیکن اول است

تاکید فیفا بر رویکرد “بازیکن محور بودن” فوتبال در تمام جنبه ها، در بخش فوتبال پایه بسیار نمود بیشتری پیدا می کند.

ما به عنوان مربی باید ابتدا خودمان به این باور برسیم که اولویت ما رشد و ارتقای بازیکنان است. در صورت شکل گیری این باور در خود مربی است که او می تواند این پیام را به والدین انتقال دهد.

فرآیند

در گروه‌های سنی پایه ، تمرکز بر توسعه بوده و توسعه ماهیتی فرآیندی دارد. به همین علت نگاه فرآیند محور مربی فوتبال پایه و انتقال این پیام به والدین می تواند نگرشی مثبت به ارتباط سه جانبه ی والدین ، مربی و بازیکن القا کند.

پایه های ارتباط موثر با والدین در فوتبال
پایه های ارتباط موثر با والدین در فوتبال

آموزش والدین فوتبالیست ها

در راستای بهبود ارتباط با والدین در سنین پایه، پیشنهاد می شود که در ابتدای هر دوره کاری جلسه ای با والدین برگزار شود. در این جلسه درکنار صحبت در مورد جزئیات فصل و نقش ها و جایگاه مربی، در مورد سه اصل مهم اعتماد ، همسویی و کدهای رفتاری به طور کامل صحبت گردد.

اصلِ اعتماد

در فوتبال پایه ، بسیار مهم است که والدین به مربی و سازوکار مجموعه اعتماد داشته باشند. برای ایجاد این اعتماد، نیاز است تا دو مفهومِ شفافیت و فرآیند به والدین منتقل کنیم.

اصول ارتباطات در فوتبال پایه
اصول ارتباطات در فوتبال پایه
شفافیت

اجازه دهیم که والدین با فلسفه مربیگری ما آشنا شوند.

 انتقال مفهوم فرآیند در توسعه

مهم است که به والدین نشان دهیم که توسعه و پیشرفت زمان بر بوده و نیاز به صبر و تحمل دارد.

اصلِ همسوسازی

برای بهبود عملکرد و ارتقای ارتباط موثر، نیاز به همسوسازی با والدین تا حد اعتدال وجود دارد. این همسوسازی از طریق استقبال از همکاری و توسعه تفاهم با والدین انجام می گردد.

کدهای رفتاری

در فرآیند بهبود ارتباط با والدین در فوتبال پایه ، بسیار مهم است که با آموزش کدهای رفتاری، ایشان را مدیریت نماییم. منظور از کدهای رفتاری ، آموختن قوانینی سازنده به والدین برای تعریف مرزها و جلوگیری از اختلال است.

مهم ترین کد های رفتاری که به والدین می آموزیم شامل قانون 24ساعته ، اهمیت نظم و مربیگری حاشیه ای است.

آموزش به والدین در فوتبال پایه
آموزش به والدین در فوتبال پایه
قانون 24 ساعته

کاربرد قانون 24 ساعته در ارتباط باشگاه با والدین برای جلوگیری از تضاد است. این قانون احساسات هر دو نفر را کنترل کرده و به هر دو طرف این فرصت را می دهد که قبل از صحبت و عمل فکر کنند.

طبق قانون بیست و چهار ساعته ، از والدین درخواست می شود ، اگر در هر بخش یا مرحله ای با فرآیند کاری مربی دچار مشکلی هستند، ابتدا 24 ساعت صبر کنند؛ پس از این مدت والدین می توانند آن را با باشگاه و مربی مطرح کنند.

اهمیت نظم

این مورد بر این قانون تاکید دارد که از والدین درخواست کنیم تا در زمان شناسی و رساندن به موقع فرزند خود ، نهایت نظم را داشته باشند.

باید به والدین یادآور شویم ، بسیار مهم است که در صورت وجود هر مشکلی، موارد را زودتر به مربی اطلاع دهند.

مربیگری حاشیه ای

در فاکتور های آموزشی به والدین جهت ارتقای ارتباط والدین و مجموعه  ، مربیگری حاشیه ای یکی از مهم ترین جایگاه ها را دارد.

مربیگری حاشیه ای به پدیده ای اشاره دارد که والدین در کنار زمین سعی در هدایت و مربیگری کردن فرزند خود را دارند. از آنجا که این موضوع موجب از بین رفتن تمرکز می گردد، مهم است که به طور کامل در مورد آن با والدین صحبت گردد.

منابع

  1.  جزوه درسی کلاس مربیگری درجه دی فوتبال – جناب آقای دکتر ضمیری
  2.  Book : Youth football / chapter ten : planning
  3. Article : /education.msu.edu/sport-coaching-leadership/uncategorized
  4. Article : us.humankinetics.com/blogs/excerpt/build-effective-coach-parent-relationships
  5. Website : footballdna.co.uk/3-tips-to-develop-player-parents-coach-relationships

نویسنده مقاله : محمد مسرور

موضوعات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

تمامی مقالات و مطالب موجود در وبسایت دانش فوتبال توسط تحریره سایت و با صرف زمان بسیار تهیه گردیده است.

هر گونه استفاده ، تنها و تنها با ذکر منبع (وبسایت دانش فوتبال) مجاز می باشد. 

آخرین مطالب وبسایت

جایگاه کنونی
مجله فوتبالمقالات

ارسال برای دیگران

keyboard_arrow_up